Ticaret Araştırmaları ve Risk Değerlendirme Genel Müdürlüğü

...

Covid-19 Pandemisi ABD’de Alışveriş Alışkanlıklarında Önemli Değişikliklere Yol Açmıştır

ABD’de pandeminin uzun dönemli etkilerine dair çalışmalar devam etmektedir. Pandemi ile değişen tüketici alışkanlıkları ile perakende satıcıların bu değişen alışkanlıklar karşısında ürettikleri çözümlerin uzun vadede de alışveriş sisteminde köklü değişimlere yol açmakta olduğu ifade edilmektedir.

Pandeminin ilk öncelikli etkisi mağaza alışverişlerinin yerini çoğunlukla online alışverişe bırakmış olmasıdır. Büyük perakende mağazaları küçük depolara dönüşmekte ve daha düşük maliyetlerle online siparişleri yerine getirmeye doğru evrilmektedir.

Büyük alışveriş merkezlerindeki satış mağazaları da azalan müşteri ve fiziki temas sebebiyle kapanmaya başlamıştır. Ortalama ürünleri satan mağazalardan en lüks markalara kadar bir çok firma benzer şekilde alışveriş merkezleri yerine daha küçük yerler açma yönünde yatırımlarını değiştirmektedir.

Buna örnek olarak, ABD’nin en büyük spor mağazası zincirlerinden Academy Sports & Outdoors, pandeminin başlangıcından hemen sonra, önlemler kapsamında 250’den fazla şubesini kapatmıştır. Önlemlerin gevşetilmesinin ardından bu mağazalar açılmış olsa da müşterilerin mağazaya gelmeyi güvenli bulmadığı, bu nedenle en çok satılan ürünlerin dahi satılamaz hale geldiği ifade edilmektedir. Firma çözüm olarak mağazaların önündeki park alanlarına özel teslimat noktaları oluşturmuş, bu tür teslimat için personel düzenlemelerini yapmış ve araçla gelen müşterilere özel ilgi gösterilmesini sağlamıştır. Esasen artık bu tür uygulamalar ABD’de halihazırda tüm büyük mağaza zincirleri tarafından uygulanmaktadır. Örneğin Amazon.com Wholefoods ile ortak bir şekilde market alışverişlerinin site üzerinden yapılarak Wholefoods mağazalarından teslim edilmesini sağlamakta, marketlerin önündeki özel bölmelerde teslimat görevlileri hazır bekletilmektedir. Target, Kroger, Walmart gibi zincir marketlerde de benzer uygulamaları görmek mümkündür. Cep telefonu uygulamaları üzerinden sipariş verilmekte, teslim saati belirlenmekte ve teslimat noktasında temassız olarak ürünler teslim edilmektedir. Mağazalar ürünleri “teslime uygun”, “dağıtıma uygun” ve “mağaza içi” olarak ayırmakta, teslime uygun ve dağıtıma uygun ürünlerin sayısını giderek artırma yoluna gitmektedir. Özellikle mağaza önü teslimatı teşvik etmek için özel indirim ve kampanyalar yapılmakta olduğu da dikkati çekmektedir.

Bununla beraber, alışveriş alışkanlıklarının mağazadan online yöntemlere kayması, büyük zincirleri mevcut mağazalarını kapatarak daha küçük yerlerde teslimata yönelik düzenlemelere gitme yolunu tercih etmeye yönlendirmektedir. Firmalar online satışları depolar yerine mevcut mağazalarından karşılamayı, bu sayede mağazaları depo olarak kullanmayı tercih etmektedir. Academy mağazalarının 2020 yılı üçüncü çeyrekteki satışlarının %96’sının online olarak gerçekleştiği, 1,35 milyar Dolar olan online satışların %95’inin ise mağazalardan sağlanmış olduğu belirtilmektedir.

ABD’de 2020 yılı üç çeyrekte toplam perakende satışlarının %14,4’ünü online satışlar oluşturmuştur. Online satışların 2024 yılına kadar %19,2’ye çıkacağı tahmin edilmektedir. Pandemi bu hızı artırmış ve 5 yıl içinde sağlanması beklenen artışı 9 ayda gerçekleştirmiş durumdadır. 2020 yılı sonunda e-ticaret satışlarının 794,5 milyar Dolar olması beklenmekte olup, bu rakam, 2019 yılı ile karşılaştırıldığında %32,4’lük bir atışa tekabül etmektedir. Pandemi öncesinde yıllık artışın %18 oranında gerçekleşmesi beklenmekteydi.