Ticaret Araştırmaları ve Risk Değerlendirme Genel Müdürlüğü

...

Yunanistan'da Hanehalkı Alışveriş Sepeti Alım Gücünü Yükseltiyor

Yunanistan'da altı haftadır uygulanmakta olan hanehalkı alışveriş sepeti girişimine ilişkin yeni veriler, 14 Aralık 2022 tarihinde Kalkınma ve Yatırım Bakanı Adonis Georgiadis tarafından düzenlenen bir basın toplantısında kamuoyu ile paylaşılmıştır.

Buna göre, söz konusu sepeti kullanan bir hanehalkı yılda yaklaşık 800 Avro, yani ülkedeki bir aylık asgari ücretin çok üzerinde tasarruf edebilmektedir. Ayrıca ilk hafta 124,60 Avro olan ortalama bir sepet fiyatı, altıncı haftaya gelindiğinde 109,80 Avroya düşmüştür. Elektronik süpermarketler hariç tutulduğunda girişimin ilk haftasında 115,60 Avro olan bir sepetin ağırlıklı fiyatı altıncı haftada 98,51 Avroya gerilemiştir.

Anılan girişime ilişkin tespit edilen bir diğer önemli husus da temel gıda fiyatları üzerinde piyasa mekanizmasına devlet tarafından herhangi biçimde müdahale edilmediği halde hanehalkı alışveriş sepeti girişiminin dengeleyici ve rekabetçilik düzeyini artırması, bu sayede perakende zincirlerinin kendilerini daha her geçen gün daha fazla geliştirmek zorunda hissetmesidir. Bu durum, sepeti kullanan tüketicilerin bilincinin ve sayısının artması ile zincir marketler üzerinde yapıcı bir baskı unsuru oluşturması bakımından dikkat çekicidir.

Başarıyla devam eden ve tüketicilerin alım gücünü kısa sürede belirgin biçimde artıran girişimin başlangıcından bu yana mobil uygulama 360.000 kez indirilmiş olup sistemin web sayfasını her Çarşamba 231.000 tüketici ziyaret etmektedir. 13 fiziksel ve 3 çevrimiçi mağazanın katılımıyla toplamda 16 perakende zinciri girişime dahil edilmiş olup bu sayı önümüzdeki haftalarda 20'ye ulaşacaktır.

Basın mensuplarının soruları üzerine Bakan Georgiadis, listenin genişlemesi halinde amaçlanan sonuçlara ulaşılamama riskinin artacağını, bu sebeple sepete yeni ürün çeşitlerinin eklenmesinin amaçlanmadığını ifade etmiştir. Sepet operasyonunun uzatılmasına ilişkin olarak ise tüm önlemlerin belirli bir süreye sahip olduğunu, ancak koşullara bağlı olarak, Rekabet Komisyonu ile görüşüldükten sonra sürenin uzatılabileceğinin de göz ardı edilmediğini kaydetmiştir.