Ticaret Araştırmaları ve Risk Değerlendirme Genel Müdürlüğü

...

İtalya ile Avusturya Arasındaki Taşımacılık Sorunu Hk.

Politica.eu isimli internet haber sitesinde yer alan haberde, İtalya, Avusturya  ve Almanya'yı birbirine bağlayan Brenner Geçidinin AB ekonomisi için hayati öneme sahip olduğuna atıf yapılarak, Brenner'deki Tyrol Bölgesi Steinach Am Belediyesi sakinlerinin artan kirlilik, gürültü ve trafik sıkışıklığı şikayetleri nedeniyle, Tyrol Bölgesi tarafından trafik akışı sınırlamak amacıyla  transit geçen kamyonlara kısıtlamalar getirildiği, gece araç kullanılması ile belirli malların taşınmasının yasaklandığı belirtilmektedir. 

Haberde devamla, aynı zamanda en yoğun günlerde Almanya'dan girebilecek kamyon sayısının saatte 300 ile sınırlayan bir "ölçüm" sistemi kullanılmaya başlandığı ve bunun 70 kilometreye varan  trafik sıkışıklığı yarattığı ifade edilmektedir.

Diğer taraftan Tyrol Bölgesi'nin uyguladığı kısıtlama politikası sebebiyle, Almanya ve İtalya tarafından Avusturya'nın AB'nin serbest dolaşım haklarını ihlal ettiği ileri sürülmektedir. Konuya ilişkin Avusturya Hareketlilik Bakanı Leonore Gewessler geçtiğimiz Haziran ayında, AB anlaşmalarının malların serbest dolaşımını garanti ettiğini ancak bunların kamyonla taşınmasını gerektirmediğini ifade etmiştir. Buna karşılık İtalyan Hükümeti politikada değişiklik çağrısında bulunarak, İtalya Ulaştırma Bakanlığı, Avusturya'yı trafik kısıtlamaları konusunda AB'nin en yüksek mahkemesine götürmek için hazırlık çalışmalarına başladığını duyurdu. Ulaştırma Bakanı Matteo Salvini geçen hafta gazetecilere verdiği demeçte, Roma'nın bu adımı bu sonbahar gibi erken bir zamanda atabileceğini ve bu hareketin Avrupa Komisyonu tarafından teşvik edilen müzakerelerdeki çıkmaz nedeniyle gerekli olduğunu belirtti.

Brüksel'in alternatif tedbirleri müzakere etmeye çalıştığı, Avrupa Komisyonu Başkanı Ursula Von Der Leyen'in Temmuz ayı sonlarında bir ültimatomla Komisyon'un bir yıldan fazla süredir durdurulan görüşmeleri sonlandırmak için son bir girişimde bulunacağı belirtildi. Ancak yerel halkın da  kesinlikle kısıtlamalardan yana olduğu gündeme getirildi.

Avusturya hükümeti 2022'de Tyrol yollarında 2,5 milyon kamyon kaydederek rekor kırıldığını, bu rakamın diğer tüm Alp geçişlerinin toplamından daha fazla olduğunu ve 11 milyon aracın bulunduğunu tespit etti. Viyana, sorunun bir kısmının, AB kurallarının Avusturya üzerinden geçiş ücretini komşu İsviçre'den geçen rakip geçişlerden daha ucuz tutması olduğunu öne sürüyor. Steinach Am Belediye Başkanı Florian  Riedl, "Verilere göre, siyasi kararların alınması gerekiyor. Bu konuda hiç şüphe yok" dedi. Ancak Avusturya'nın geçen yıl AB'nin karayolu geçiş ücretleri ile ilgili kurallarında yaptığı reformda ücretlerin artırılması yönündeki baskısı başarısızlıkla sonuçlandı.

İtalya’nın Tyrol Bölgesine komşu olan Alto Adige Bölgesi  Ticaret Odası Mobilitasyon ve Ulaştırma İşleri Başkanı Michael Andergassen, "AB'desiniz, ya ortak pazarın kurallarını kabul edersiniz, ya da etmezsiniz" dedi. Haftalarca süren karşılıklı konuşmaların ardından İtalyan Hükümeti Avrupa Komisyonu'na, Brenner Geçidi'nde İtalya'dan gelen ağır araçlara yönelik tek taraflı sınırlamalar nedeniyle Avusturya'ya karşı bir ihlal prosedürünün başlatılmasını resmi olarak talep eden mektubu gönderdi. Tarihte ilk kez, Avrupa Birliği'nin İşleyişine İlişkin Antlaşma'nın 259. Maddesi, tüm Avrupalı operatörlerin ve vatandaşların yararına olacak şekilde yasal çerçevede kesinlik sağlamak için kullanıldı. AB yürütme organlarının sözcüsü, "Avrupa Komisyonu"nun konuyu incelemeye başlayacağını açıkladı. Halihazırda altı arabuluculuk toplantısı düzenlendi, bunların sonuncusu geçen baharda gerçekleşti, ancak Roma ile Viyana arasında bir anlaşma sağlanamadı. Artık her iki taraf da argümanlarını hem sözlü hem de yazılı olarak sunma fırsatına sahip olacak ve Brüksel'in önümüzdeki üç ay içinde gerekçeli bir görüş hazırlaması gerekecek.

AB yürütme organının bu süre içerisinde harekete geçmemesi halinde İtalyan hükümeti Avrupa Adalet Divanı'na başvurabilir. Her saat belli sayıda kamyonun geçişine izin veren Avusturya'nın dayattığı 'kamyon dozajı' sistemini ve gece ve hafta sonu geçiş yasağını aylardır protesto eden Başbakan Yardımcısı ve Altyapı Bakanı Matteo Salvini, "Sözden eyleme geçtik" dedi.İtalyan hükümetine göre (Avrupa İşleri Bakanı Raffaele Fitto'nun imzasıyla gönderdiği mektuba atıfla) Avusturya, birliğin 26 ülkesi için bir Avrupa koridorunu engelleyemez. Avusturya'nın kısıtlamaları, İtalya ile Avusturya arasındaki ikinci otoyol geçişinin bulunduğu ve normalde 19 milyon ton malın otoyol, 8 milyon tonun da demiryolu üzerinden transit geçtiği Tarvisio'daki Friuli'de yoğun trafiğin artmasına neden olduğu için Kuzey Doğu'nun tüm ekonomik sistemi için de sonuçlar doğurmaktadır.

Tahminlere göre, nakliyeciler Bolzano Özerk Bölgesi ile Avusturya Tyrol bölgesi arasında saatlerce sıkışıp kalmak yerine rotalarını uzatmayı tercih ettiklerinden, trafikteki artış yaklaşık % 15 olarak ölçülebilir. Tyrol Valisi Anton Mattle, "İtalyan ulaştırma bakanı acil durum önlemlerimize ve dolayısıyla Tyrol sakinlerine karşı dava açıyor" dedi ve "Dışişleri bakanı ve Ulaştırma Bakanı ile temas halindeyim. Avrupalı hukuk uzmanları, 'Alp Sözleşmesi''Taşımacılık Beyaz Kitabı' ya da Avrupa Komisyonu'nun 'Yeşil Anlaşma'sı gibi mevcut anlaşmaları gerekçe göstererek davanın başarı şansının düşük olduğunu belirtiyor. Bakan Salvini ve ulaştırma lobisinin baskılarına boyun eğmeyeceğiz” diye ekledi. Bu taşımacılık krizinden en çok etkilenen sektörler arasında tarım-gıda endüstrisi de yer almaktadır; nitekim ihracatın neredeyse üçte ikisi, İtalya'da karayoluyla seyahat eden malların %88'i ile çoğunlukla Alp geçitlerinden ulaşılan Avrupa Birliği ülkelerini ilgilendirmektedir. İtalya'da tarımsal girişimcilerin ulusal ve uluslararası ölçekte çatı örgütü Coldiretti'ye göre Avusturya'nın koyduğu engeller 2023 yılında 64 milyar Avro'yu aşarak şimdiye kadarki en yüksek değere ulaşan “Made in Italy” tarımsal gıda endüstrisinin tarihi rekorunu tehdit ediyor.

 

Kaynaklar: https://nordesteconomia.gelocal.it/economia/2024/02/16/news/trasporti_italia_contro_laustria_al_brennero_limiti_illegittimi-14076943/

https://www.politico.eu/article/eu-fight-over-alpine-pass-turned-into-wide-political-headache-mobility-trade-trucks/