Ticaret Araştırmaları ve Risk Değerlendirme Genel Müdürlüğü

...

Karadağ Havalimanları İçin Dev Yarış: İİAC ve CAAP Sahada

Karadağ'daki havalimanlarının imtiyaz ihalesine, Güney Koreli Incheon Uluslararası Havalimanı Şirketi (IIAC) ile Lüksemburg merkezli Corporación América Airports S.A. (CAAP) olmak üzere iki tanınmış uluslararası şirketin başvurması kamuoyunda büyük ilgi gördü.

IIAC, 1999 yılında kurulan ve Güney Kore'nin ana hava ulaşım merkezi olan Incheon Uluslararası Havalimanı'nın yönetiminden sorumlu bir devlet şirketidir. Olağanüstü verimliliği, temizliği ve kullanıcı deneyimiyle tanınan havalimanı, defalarca dünyanın en iyilerinden biri olarak ilan edilmiştir.

Şirketin tamamı Güney Kore hükümetine ait olup, bu durum şirkete ulusal çıkarlar doğrultusunda istikrarlı finansman ve stratejik planlama sağlamaktadır.

IIAC, havalimanı yönetiminde operasyonel mükemmellikle özdeşleşmiş bir şirkettir; ancak devlete ait bir şirket olması nedeniyle faaliyetleri siyasi etkilere ve yönetim değişikliklerine karşı daha hassastır.

Business Wire'a göre CAAP, Latin Amerika ve Avrupa'da Arjantin, Brezilya, İtalya ve Ermenistan'daki önemli havalimanları da dahil olmak üzere 53 havalimanından oluşan portföyüyle, işlettiği havalimanı sayısına göre dünyanın en büyük özel havalimanı işletmecisi konumundadır.

Şirket, halen çoğunluk hissesine sahip olan Arjantinli iş adamı Eduardo Eurnekian tarafından kurulmuştur. Şu anda yeğeni Martin Eurnekian CEO olarak görev yapmaktadır.

Her iki şirket de Karadağ havalimanlarının imtiyazı için ciddi adaylardır. IIAC, hükümet verimliliği ve yüksek hizmet standartları konusunda bir model sunarken, CAAP, özel sektörün farklı uluslararası bağlamlardaki esnekliğini ve deneyimini bir araya getirmektedir. Bunlar arasındaki tercih, Karadağ hükümetinin havalimanı altyapısının geliştirilmesi, yönetim modeli ve stratejik ortaklıklar konusundaki önceliklerine bağlı olacaktır.

Seçim sürecinde şeffaflık ve açıkça tanımlanmış kriterler, Karadağ vatandaşlarının ve ekonomisinin en iyi çıkarlarının sağlanmasında kilit rol oynayacaktır.

Fransız-Türk konsorsiyumu Aéroports de Paris (ADP) - TAV Havalimanları, Karadağ'daki Podgorica ve Tivat havalimanlarının imtiyazı için açılan yarışta favoriler arasında yer almasına rağmen yarıştan çekilmiştir.

Bankar.me portalının yayınladığı bilgiye göre konsorsiyum, teklif verme süresinin uzatılmasını talep etti ancak talebi kabul edilmedi ve bu nedenle süreçten çekildi.

İmtiyaz ihalesinin sonu, altı yıl önce başlayan ancak pandemi ve siyasi değişimler nedeniyle birkaç kez ertelenen uzun yıllar süren bir sürecin ardından geldi.

Karadağ Hükümeti, gelen her iki teklifin detaylı bir şekilde incelenmesinin ardından, 2025 yılının ilk yarısında imtiyaz konusunda nihai kararını vermeyi planlamaktadır.