Ticaret Araştırmaları ve Risk Değerlendirme Genel Müdürlüğü

...

Özbekistan-Havacılık İşletmelerinde Dönüşüm Süreçleri Tartışıldı

19 Nisan 2021 günü Cumhurbaşkanı Shavkat Mirziyoyev, Özbekistan Havayolları ve Özbekistan havalimanlarını dönüştürmeye yönelik tedbirleri gözden geçirdi.

27 Kasım 2018 tarihli Cumhurbaşkanlığı Kararnamesine göre Özbekistan Havayolları bazında iki anonim şirket, Özbekistan Havayolları ve Özbekistan Havalimanları kuruldu. Bugün iç ekonomide gerçekleştirilen yapısal dönüşüm sürecinde bu firmaların dönüşümü de planlanmaktadır. Koronavirüs salgınının neden olduğu zorlu ekonomik durum, havacılık sektörünün de iyileştirilmesini gerektiriyor.

Yerli havayollarının dönüşümünde ana vurgu, verimliliğin artırılmasıdır. Örneğin Özbekistan Havayolları'nın maliyetlerini 46,5 milyon dolar azaltması bekleniyor. Bunun için şirket personelinin ve yapısal organizasyonlarının optimize edilmesi, kullanılmayan 12 uçağın hizmetten çıkarılması ve uçak bileti satan yabancı acentelerin komisyonlarının azaltılması planlanıyor.

Ayrıca, gelirleri yılda 40 milyon dolar artırmak hedefleniyor. Bunun için yüksek talep gören şehirlere charter uçuşları ve yeni rotalarda kargo taşımacılığı, tüm iç hat uçuşlarında online check-in imkanı ve koltuk seçimi yapılması planlanıyor.

Yeni iş stratejisine göre, uçuşlar hibrit bir yönteme dönüştürülerek, tam hizmet ve düşük maliyetli hizmetler modellerine geçilmesi planlanmaktadır. Düşük talep alanlarında, business class kaldırılacak ve koltuk sayısı artırılacaktır.

Bu yılın üçüncü çeyreğinden itibaren 4 Airbus A-320 uçağı ile düşük maliyetli uçuşlar yapılması planlanıyor. Uzun mesafeli rotaların geliştirilmesi ve mevcut iç hat seferlerinin sayısını haftada 17'den 49'a çıkarmak için 3 Airbus A321 NEO LR uçağının kiralanması planlanıyor.

Yolcuların rahatlığını artırmak için, Aerolabs çevrimiçi hizmet sistemi ve müşteri ilişkilerini yönetmek için bir CRM kompleksi dahil olmak üzere sektörün dijitalleştirilmesi planlanıyor.

Ayrıca Özbekistan Havalimanları Anonim Şirketinin verimliliğini artırmak için bir dizi önlem geliştirilmiştir. Bugün şirket, her biri bağımsız olarak çalışan 11 havalimanını içeriyor.

Bu havalimanlarının tek bir yönetim kurumunun çatısı altında birleştirilmesi planlanıyor. İnanç turizmi çerçevesinde uluslararası deneyime dayalı olarak finansal istikrarın artırılması için maliyetleri yüzde 32'den yüzde 15'e düşürmek, satın alımları optimize etmek, havalimanı vergisini yüzde 50'ye kadar olmak üzere yüzde 27 azaltmak öngörülüyor.

Gelir artışı konusuna özel dikkat gösteriliyor. Özellikle Taşkent Uluslararası Havalimanına bir kargo terminali inşa ederek, Avrupa ile Doğu Asya arasında transit geçişi artırmak ve havalimanı terminalinin alanını genişleterek ticaret ve hizmet gelirlerinin artırılması planlanmaktadır.

(President.uz)