Ticaret Araştırmaları ve Risk Değerlendirme Genel Müdürlüğü

...

Deri Sektörüne 446 Milyon Dolar Yatırım Yapıldı

3 Ağustos 2021'de Özbekistan Deri Ürünleri Üreticileri Derneği (Uzcharmsanoat) "2016-2020'de deri, ayakkabı ve kürk endüstrisinin gelişimi" konulu bir basın toplantısı düzenledi. Toplantıda son dönemde bu sektörde yapılan işler, ekonomik göstergeler tartışıldı ve gelecek vaat eden projeler değerlendirildi.

Ülkenin deri, ayakkabı ve kürk sektörlerinde son beş yılda hayata geçirilen yatırım projelerine bakılacak olursa, sektöre yapılan toplam yatırım 446 milyon doları buldu. 2016 yılına kıyasla 2021 yılı sonunda yatırım girişlerinin 13 kat artması bekleniyor.

2016 yılında sektöre sadece 15,7 milyon dolar yatırım yapılırken, 2020 yılında koronavirüs pandemisine rağmen bu rakam 187,6 milyon dolara ulaştı ve 2021 yılında 202 milyon doları aşması bekleniyor. Projelerin ana kısmı, katma değeri yüksek ithal ikameci ve ihracata yönelik ürünlerin üretim kapasitelerinin genişletilmesi, modernizasyonu ve teknik olarak yeniden donatılması ile ilgilidir. Dernek, bunların zamanında ve yüksek kalitede uygulanmasını sağlamak için Yatırımlar ve Dış Ticaret Bakanlığı ile birlikte girişimcilere gerekli yardımı sağlamaktadır.

2021 yılında yatırım programı kapsamında toplam 202 milyon dolarlık 112 projenin hayata geçirilmesi planlanmaktadır. Bu yılın ilk yarısında 42 milyon dolarlık 29 proje hayata geçirildi ve 2.215 yeni istihdam yaratıldı.

Son yıllarda devam eden yatırım projeleri sonucunda yerel işletmelerden mamul deri ve ayakkabı, deri eşya, kürk ve astrakhan kürkü, hammaddeye dayalı yün ürünleri üretimi önemli ölçüde artmıştır. Geçen yıl sonunda sanayi işletmeleri 3,65 trilyon Som mal üretti ve 2016 yılına göre büyüme 8 katı aştı.

2021 yılı sonuna kadar, "Made in Uzbekistan" markası altında ayakkabı, deri eşya, kürk ve katma değeri yüksek yün ürünlerinin üretiminin birkaç kat artırması bekleniyor.

Şu anda “Made in Uzbekistan” markası altında deri, ayakkabı ve kürk ürünleri dünyanın 30'dan fazla ülkesindeki pazarlarda müşteri bulmaktadır. Önümüzdeki 3-5 yıl içinde, bu listeye Avrupa ve Güneydoğu Asya'daki yeni ülkeler eklenecek. 2021 sonunda sektörün ihracatının 2016 yılına göre 4,1 kat büyümesi bekleniyor. (Uzdaily.uz)