Ticaret Araştırmaları ve Risk Değerlendirme Genel Müdürlüğü

...

Yunanistan'Da İthal Ürünlerde Artan Taşımacılık Maliyetleri

Yunanistan'da yükselen taşımacılık maliyetlerinin, ithal ürün, parça ve hammaddeye bağımlı şirketlerin kâr marjlarını tehdit etmekle kalmadığı, aynı zamanda enflasyonu yeniden alevlendirdiği ifade edilmektedir.

2020 yılında Covid-19 salgınının ilk aşamasında küresel ticaretin neredeyse durma noktasına gelmesi ve ardından ekonomilerin karantinadan çıkmaya başlamasıyla artan talep ile küresel tedarik zincirinde yaşanan büyük aksaklıklar, Asya'dan Avrupa'ya deniz taşımacılığında maliyetlerin on katına kadar çıkmasına yol açmıştır.

TEU (yirmi fit eşdeğeri birim) başına nakliye maliyeti geçen yıl 1.000-Dolar’dan 12.000-Dolar’a yükselmiştir. Büyük Yunan şirketleri, özellikle düşük değerli mallarda, nakliye maliyetleri üzerindeki baskıyı hissetmektedirler.

Çin'den büyük miktarda ev eşyası ve oyuncak ithal eden borsaya kayıtlı Yunan şirketi Jumbo'nun CEO'su, hissedarlarını artan nakliye maliyetleri konusunda uyarmıştır. Elektrikli ev aletleri ve elektronik eşya perakendecisi Kotsovolos gibi şirketler de mevcut durumun devam etmesi halinde ya fiyat artışlarına ya da ürün kıtlığına yol açacağı konusunda uyarılarda bulunmaktadırlar.

Taşıma maliyetleri, özellikle Asya'dan ithal edilen çamaşır makineleri ve diğer elektrikli ev aletleri gibi ucuz ama büyük hacimli ürünleri orantısız bir şekilde etkiliyor. Bazı durumlarda, nakliye maliyetlerindeki artış %1.000'e ulaşmaktadır. Bu nedenle, Yunan şirketleri bu tür mallarda ithalatı azaltmış olup, stoklar tükenir tükenmez ürün kıtlığı beklenmektedir. Atina ve Pire Ticaret ve Sanayi Odalarının yanı sıra Perakende Tüketim Malları Araştırma Enstitüsü yetkilileri soruna karşı uyararak, gümrük vergileri ve harçlarda indirim talep etmiştir; ayrıca uluslararası taşımacılık firmalarını vurgunculuk yapmakla suçlamışlardır.

Sorun, boyutundan bağımsız olarak tüm ithalatçıları ilgilendirmektedir. Plaisio (çoğunlukla elektronik), MediaMarkt (elektronik ve elektrikli ev aletleri) ve Leroy Merlin (ev geliştirme) gibi büyük zincir perakendeciler, Asya'dan mobilya, ev eşyaları, ev aletleri ve diğer ürünleri ithal eden küçük perakendecilerle aynı sorunla karşı karşıyadırlar. Asya'dan yedek parça ve hammadde ithal eden üreticiler de benzer baskıyı hissetmektedirler.