Ticaret Araştırmaları ve Risk Değerlendirme Genel Müdürlüğü

...

Avusturya’da Toplu Taşımadaki Otobüsler Hidrojen Otobüsüne ve Elektrikli Otobüslere Dönüyor

Avusturya’daki karbondioksit emisyonlarının üçte birine ulaşım neden olmakta. Bu nedenle, mevcut durumda sayısı az olmasına rağmen özel ulaşımda elektrikli otomobil sayısı her geçen gün artıyor.  Avusturya Hükümeti aynı zamanda toplu taşımada da yeşil yöntemlere geçmeyi zorluyor. Hâlihazırda Avusturya’daki trenlerin, tramvayların ve metroların büyük çoğunluğu elektrikli. Ancak, otobüslerin çoğu dizel yakıtla çalışmakta olduğu için Avusturya’daki toplu taşıma otobüslerine yönelik yeni planlar hazırlanıyor. 

Avusturya’nın başkenti Viyana’da otobüsleri daha çevre dostu bir hale getirmek için birkaç yöntem gündemde. Arabalarda olduğu gibi, otobüslerin de bir akü ile donatılıp, bir şarj istasyonunda şarj edilebilmesi mümkün. İlaveten, Salzburg şehrinde olduğu şekilde Viyana’daki tüm otobüslerin troleybüs olarak da çalıştırılabilmesi ihtimal dâhilinde. Zira, Salzburg’da mevcut durumda on iki troleybüs emisyonsuz çalışmakta olup, bu araçların elektriği %100 yenilenebilir enerjiden (yani güneş, rüzgar veya su gücünden) gelmekte. Diğer bir yöntem, sudan elektroliz yoluyla yeşil hidrojen elde edilmesi. Başkent Viyana’da 2020 yılında bir hidrojen otobüsü test edildi ve sonuç olumlu oldu.

Viyana’daki toplu taşıma işletmecisi şirket “Wiener Linien”den yapılan açıklamada, 2023 yılına kadar bu tür otobüslerden 10 adet alınacağı duyuruldu. Ayrıca, bu amaçla tamamen elektrikli 62 otobüs için ihaleye çıkılıyor" denildi. Yukarı Avusturya Eyaleti’ndeki Wels şehrinde de mevcut durumda günlük hat trafiğinde bir hidrojen otobüsü test ediliyor.

Hâlihazırda, konuya yönelik en büyük engel, otobüslere gaz ikmali yapabilecek altyapı eksikliği. Zira, hidrojen dolum istasyonlarının sayısı hala çok az. Avrupa'da söz konusu istasyonlardan sadece 200, Avusturya'da ise 5 adet var.