Ticaret Araştırmaları ve Risk Değerlendirme Genel Müdürlüğü

...

Bahreyn Metrosu İhale Süreci Başlıyor

Bahreyn hükümeti, ülkenin en önemli projelerinden olan metro demiryolu projesinin ilk aşamasına başlanacağını açıklamıştır. Projenin iki aşamalı küresel ve rekabetçi bir ihale süreci yoluyla tedarik edileceği, ilk aşamada önümüzdeki ay Yeterlilik Talebi'ni (Request for Qualification-RFQ) ihalesinin yapılacağı açıklanmıştır.

Bahreyn Metrosu 109 kilometrelik demiryolu tabanlı bir kentsel ulaşım ağı geliştirme plandır ve birinci aşamasının maliyeti 1 milyar ile 2 milyar dolar arasında tahmin edilmektedir.

Trafik yoğunluğunun hafifletilmesine yönelik olarak tasarlanan metro, kademeli olarak tamamlanacaktır. İlk aşama, tahmini uzunluğu 28,6 km olan iki hattan oluşan yükseltilmiş bir koridordan, 20 istasyon ve iki kavşaktan oluşacaktır. Projenin sahibi Bahreyn Ulaştırma ve Telekomünikasyon Bakanlığı’dır.

Bahreyn Metrosu Projesi Birinci Fazının Detayları

Metro, tamamen otomatik, son teknolojiye sahip bir demiryolu ulaşım ağı olacaktır. Sürücüsüz GoA4 sistemi operasyonu, balangıçta yön başına saatte yaklaşık 5.000 yolcu kapasiteli olurken; her hat için saat başı, en yoğun saatte 23.000 yolcu kapasitesine genişletilebilir olacaktır. İşletmenin ilk birkaç yılında yolcu sayısının günde 200.000 civarında olması beklenmektedir ancak daha fazla yolcunun özel araçlarını kullanmaktan metro sistemine geçmesiyle yolcu sayısının artması beklenmektedir.

Projenin, Yeterlilik Talebi (Request for Qualification-RFQ )'yu ve ardından Teklif Talebi'ni içeren iki aşamalı küresel ve rekabetçi bir ihale süreci ile tedarik edilmesi beklenmektedir ve RFQ sürecinin Kasım 2021'de başlaması hedeflenmektedir.

Şirketler

Geçen ay, dördü Bahreyn'den olmak üzere yedi şirketin projenin danışmanlık hizmetleri sözleşmesi için teklif verdiğini bildirilmişti. Bakanlık ayrıca, projenin entegre bir kamu özel ortaklığı (PPP) olarak ihale edileceğini de açıklamıştır. Seçilen özel sektörden ortak, projeyi 35 yıllık bir sözleşme süresi ile Tasarla, Yap, Finanse Et, İşlet, Bakımını Yap, Devret esasına göre uygulayacaktır. Özel sektörden ortak, performansa dayalı kesintiler ve teşviklerle birlikte kullanılabilirliğe dayalı ödemeleri üstlenirken, talep riski hükümet tarafından karşılanacaktır. Hükümet proje şirketine inşaat hibesi olarak önceden belirlenmiş bir miktar sağlayacaktır.

Ülke genelinde planlanan farklı metro istasyonları

Metro koridoru ve ilgili depo tesisleri için gerekli alanların hükümet tarafından kendi maliyetiyle satın alındığı ve projenin başlangıcında özel sektörden ortağa teslim edileceği açıklanmıştır. “Hükümet, metro demiryolu ağının genel uygulanabilirliğini daha da artırmak için genişletebileceği ek önlemleri ve desteği aktif olarak düşünüyor” denilmiştir.

Bakanlık, "Bahreyn, PPP bazında büyük altyapı projelerini başarılı bir şekilde tedarik etme konusunda kapsamlı deneyime sahip" demiştir ve gerçekleştirilen bazı büyük girişimler arasında Khalifa Bin Salman Limanı, Al Dur 1 ve 2 Bağımsız Su ve Enerji Projesi, Bahreyn LNG, Bahreyn otobüs sistemi, Muharraq STP ve Northern City ve Al Lawzi konutları olduğunu da sözlerine eklemiştir.

Bakanlık, projenin satın alınması için baş işlem danışmanı olarak KPMG, teknik danışman olarak Egis ve hukuk danışmanı olarak da DLA Piper'ı atamıştı.

Proje ile illgilenenlerin bahrainmetro@mtt.gov.bh e-posta adresinden iletişime geçebileceği bildirilmiştir.