Ticaret Araştırmaları ve Risk Değerlendirme Genel Müdürlüğü

...

"Büyük Ölçekli Yatırım Projelerinde Devlet Desteği Hakkında Kanun" Ukrayna Meclisinde Kabul Edildi

Ukrayna Cumhurbaşkanı Volodimir Zelensky'nin inisiyatifi ile hazırlıklarına başlanan ve öncelikli amaçları arasında Ukrayna'ya yatırımcı çekmek olan "Büyük Ölçekli Yatırım Projelerinde Devlet Teşvikleri Hakkında Kanun Tasarısı" 1 Temmuz 2020 tarihinde Ukrayna Parlamentosuna sunulmuştu. Yaklaşık 6 ay süren bir sürecin ardından 17 Aralık 2020 tarihinde "Büyük Ölçekli Yatırım Projelerinde Devlet Teşvikleri Hakkında Kanun" Ukrayna Parlamentosunda oylanarak kabul edilmiştir.  Bu Kanun Ukrayna Cumhurbaşkanı tarafından onaylanmasının ardından Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girecektir.

"Büyük Ölçekli Yatırım Projelerinde Devlet Desteği Hakkında Kanun" kabul edilmiştir

17 Aralık 2020, saat 11:27’de Ukrayna Parlamentosu (Verkhovna Rada Bilgi İşlem Müdürlüğü) tarafından yayınlanmıştır

Kanun, Ukrayna'ya önemli yatırımların çekilmesi, yeni istihdam yaratılması, bölgelerin ekonomik açıdan canlandırılması ve Ukrayna ekonomisinin rekabet gücünün artırılması için büyük ölçekli yatırım projelerine sağlanacak devlet desteğinin organizasyonel, yasal ve mali ilkelerini düzenlemektedir.

Kanun’da, yeni bir yatırımcı türü olarak büyük ölçekli yatırımcı ve büyük ölçekli yatırım projesi tanımlanır, bu tür yatırımcılar için bir dizi teşvik açıklanır ve büyük ölçekli yatırım projelerine devlet desteği sağlama şekilleri (araçları) belirlenir.

Kanun, yatırım yöneticilerinin yer aldıkları ve Bakanlar Kurulu tarafından büyük ölçekli yatırım projelerini hazırlama ve gerçekleştirme sürecinde yatırımcılara rehberlik etme yetkisi verilen bir devlet kurumunun statüsünü tanımlar.

Kanuna göre devlet desteği verilebilecek büyük ölçekli yatırım projesinin aşağıdaki şartlara uyması zorunludur:

  • proje, Ukrayna sınırları içinde işleme sanayi (tütün ürünleri, etil alkol, konyak ve meyve kökenli alkollü içeceklerin üretim ve dolaşım faaliyetleri hariç); madeni ürünleri ileride işlemek ve/veya zenginleştirmek amacıyla çıkarılması (kömür ve linyit, ham petrol ve doğal gaz hariç); atık yönetimi; ulaştırma, depolama, posta ve kurye faaliyetleri, lojistik; eğitim, bilim/ bilimsel ve teknik faaliyetler; sağlık, sanat, kültür, spor, turizm, tatil ve eğlence hizmetleri gibi alanlarda gerçekleştirilir;
  • bir önceki takvim yılında projenin gerçekleştiği bölgede ilgili alandaki ortalama maaştan en az %15 oranında daha yüksek olan ortalama çalışan maaşıyla 80 yeni iş yaratılması gerekmektedir.
  • uygulama süresi boyunca büyük ölçekli yatırım projesinin yatırım miktarının 20 milyon Euro'ya eşdeğer miktarı aşması gerekir. (bu miktar, yatırımın fiilen yapıldığı tarihteki Ukrayna Merkez Bankası tarafından belirlenen resmi döviz kuru üzerinden hesaplanır);
  • büyük ölçekli yatırım projesinin gerçekleştirilme süresi 5 (beş) yılı geçemez.

Yenilenebilir enerji kaynakları, ürün paylaşım anlaşmalarına uyulması da dahil olmak üzere madencilik, bitki yetiştiriciliği ve finans alanlarında gerçekleştirilen büyük ölçekli yatırım projelerinin uygulanmasına devlet desteği sağlanamaz.

Kanun, büyük ölçekli yatırım projeleri için devlet desteğinin, büyük ölçekli yatırımcıya aşağıdaki şekillerde sağlanabileceğini öngörmektedir:

  • 5 yıl için gelir vergisinden, KDV'den ve yeni ekipman ithalatına uygulanan vergilerden muafiyet;
  • büyük ölçekli yatırım projesinin uygulanması amacıyla devlet veya kamu mülkiyetinde bulunan bir arsanın kullanımı için öncelikli hak sağlama;
  • büyük ölçekli yatırım projesinin gerçekleştirilmesi için özel yatırım sözleşmesi ile sağlanan yükümlülükler dikkate alınarak belirlenen şartlarda alınan ücret bazında devlet veya kamu mülkiyetinde bulunan bir arsanın kullanıma (kiraya) verilmesi; ayrıca özel yatırım sözleşmesinin sona ermesinden sonra (erken fesih halleri hariç) büyük ölçekli yatırımcı bu tür araziyi öncelikli olarak satın alma hakkını kazanmaktadır (eğer böyle bir hak özel bir yatırım sözleşmesi ile sağlanmışsa);
  • büyük ölçekli yatırım projesinin gerçekleştirilmesi için gerekli inşaat, yeniden yapılanma, restorasyon, ilgili altyapının (kara yolları, iletişim hatları, ısıtma, gaz, su ve elektrik tedarik araçları vb.) tamiratı gibi çalışmaların finansmanının devlet, yerel bütçeler ve kanunla yasaklanmayan diğer kaynaklardan sağlanması;

Büyük ölçekli yatırım projesi için toplam devlet desteğinin miktarı, proje kapsamında planlanan yatırım tutarının yüzde 30'unu geçmemeli ve bu husus özel bir yatırım anlaşmasında belirtilmelidir.

Kanun, yatırımcı ile Ukrayna Hükümeti arasında büyük ölçekli yatırım projesi çerçevesinde yapılacak özel bir yatırım anlaşması yapılmasını öngörür; başvuru hazırlanması ve özel bir yatırım anlaşmasının imzalanmasının uygunluğu veya uygunsuzluğunu değerlendirme prosedürünü düzenler; büyük ölçekli yatırım projeleri gerçekleştiren yatırımcıların haklarının garantilerini belirler.

Devlet, özel yatırım anlaşmaları temelinde yürütülen büyük ölçekli yatırım projelerinin gerçekleştirilmesi sırasında ekonomik faaliyetleri yürütme koşullarının istikrarını, başvuru sahiplerinin ve büyük ölçekli yatırımcıların hak ve menfaatlerinin korunmasını garanti eder.

Devlet, büyük ölçekli yatırımcıya bu Kanun Tasarısında ve özel bir yatırım anlaşmasında belirtilen şekil ve miktarlarda devlet desteği sağlama yükümlülüklerinin yerine getirilmesini garanti eder.

Bu garantiler, savunma, ulusal güvenlik, kamu düzeni ve çevrenin korunmasına ilişkin Ukrayna mevzuatındaki değişiklikler için geçerli değildir.

Ukrayna Bakanlar Kurulu'na, ilgili yıl için Ukrayna Bakanlar Kurulu Faaliyet Programının uygulanmasına ilişkin ilerleme ve sonuçlarına ilişkin rapora bu Kanunun uygulanmasına ilişkin bilgilerin de dahil edilmesi talimatı verilmiştir.

https://www.rada.gov.ua/news/Novyny/201090.html