Ticaret Araştırmaları ve Risk Değerlendirme Genel Müdürlüğü

...

VW'nin Tesla'yı Geçmesi İçin Bir Projesi Var Mı?

VW’nin ana yönetim ve üretim merkezi Wolfsburg'u hızlı bir şekilde elektromobilitenin ön saflarına taşımayı amaçlayan hızlandırılmış elektrostrateji (Accelerate) kapsamında, VW Markasının CEO’su Ralf Brandstätter tarafından, 2026 yılının elektrikli otomobilinin ilk detayları duyurulmuş olup, yazılımın ana unsur haline geleceği belirtilmiştir.

VW halihazırda elektrikli araba üretiminde yer almakla birlikte, bu piyasada zirveye yerleşebilmek için Wolfsburg merkezinde ilave adımların atılması gerekmektedir. VW’nin, ID.3 ve ID.4 modelleri iyi üretilmiş elektrikli araçlar olmasına rağmen, VW bu piyasada öncü konumunda bulunan ve sürekli artan akülü araç sayısıyla Tesla’yla rekabet etmek zorundadır. Bu nedenle, Golf formatında üretilen ID.3 ile son zamanlarda sadece Avrupa'da elde edilen liderlik pozisyonunun korunması için çaba gösterilmektedir.

2030 yılına kadar, Avrupa’daki VW satışlarının içerisinde elektrikli otomobil satışlarının payının bugüne kadar olan hedefin iki katına, %70’e çıkarılması,  Çin ve ABD’de gerçekleşen VW satışlarının ise yarısının elektrikli otomobil olması hedeflenmektedir. Bahse konu hedeflere ulaşılması için VW'nin daha fazla akülü aracı hızla üretmesi gerekmektedir.

Bu kapsamda, her yıl yeni bir VW-elektrikli otomobilin lansmanının yapılması beklenmektedir. Önümüzdeki aylarda ID.4 modelinin 4 çeker versiyonunun, yılın ikinci yarısında ise spor SUV-Coupe-Variante ID.5 modelinin satışa sunulması öngörülmektedir. Çin pazarında ise, 2021 sonbaharında 7 koltuklu Elektro-SUV ID.6 modelinin piyasaya sürülmesi beklenmektedir.

Bulli tarzı elektrikli minibüs ID.Buzz modelinin 2022 gibi erken bir tarihte, 2023 yılında da adı "Aero B" olan Skoda Enyaq formatında bir elektrikli station vagon tipi aracın satışa çıkması beklenmektedir.

ID.3'ün altında tasarlanan yeni bir modelin, "Baby-ID", Renault ve Stellantis Gruba ait başarılı küçük elektrikli arabalarla rekabet edebilmesini teminen 20.000 Euro'dan başlayan fiyatla, planlanan 2027 yerine 2025 yılında piyasaya sürülmesi öngörülmektedir. Burada esas olan, kar marjından ziyade pazar payının artırılmasıdır. VW tarafından, ABD'de, büyük SUV Atlas'la, kompakt Jetta'ya kıyasla üç kat daha fazla kar marjının elde edildiği belirtilmektedir.

VW tarafından yapılan açıklamada, VW'nin elektrikli arabalarda olduğu kadar hızlanmasa da, yanmalı motorlu araç filosunu geliştirmeye de devam edeceği hususunun yer alması dikkat çekmektedir. Golf, Tiguan, T-Roc, Passat gibi mevcut tüm çekirdek modellerin yeni versiyonları üretilecek olup, 100 kilometreye kadar elektrik menziline sahip plug-in hibritler olarak piyasaya sürülmesi beklenmektedir.

VW stratejisinin, "yazılımın araca entegrasyonu" ve "dijital müşteri deneyiminin" genişlemesi ile daha da hızlandırılması amaçlanmaktadır. Her ikisinin de, Volkswagen'in temel rekabet edebilir unsurları olarak, üreticinin veriye dayalı iş modelleriyle ek gelir kaynakları geliştirebilmesine imkan sağlaması öngörülmektedir. Brandstätter'a göre, elektrikli otomobil işinin planlanan hacim genişlemesi, VW Grup içindeki yazılımın ölçeklendirilmesini gerektirmektedir. Bu amaçla VW, yeni proje birimi ID.Digital'i kurarak veri bulutundan elektrikli araçların içindeki yazılım güncellemelerinin 2021 yazından itibaren her üç ayda yapılmasını bu vesileyle araçları geliştirmeye ve onları networke bağlamaya devam etmeyi planlamaktadır.

Sadece iki yıl içerisinde, Volkswagen'in doğrudan müşteri geri bildirimlerini yeni işlevlere aktarabileceği, yollarda 500.000'den fazla araçtan oluşan tamamen ağa bağlı bir filo olacağı ve bu tür bildirimler ile yeni gelirler elde etmek için giderek daha fazla müşteri verisi alınabileceği, buna ilave olarak, müşterinin aracı satın aldığı andan daha fazlasını yapabilen, yani güncellenen işlevleri ücretini ödeyerek alabileceği yeni bir sistem öngörülmektedir ki, VW'de bu sistemin ismi "iş modeli 2.0" olarak tanımlanmıştır.

VW işin maliyet kısmında da aktif olmayı hedeflerken, tedarikteki karmaşıklığın azaltılacağı, daha az model varyantı yapılarak asıl farkı yazılımların oluşturacağı belirtilmektedir.

Volkswagen Accelerate-Stratejisine göre 2025 yılına kadar geleceğin 3 konusunun; e-mobilite, hibritleşme ve dijitalleşmenin  hızlandırılması için 16 milyar Avro tutarında yatırım yapılması;  2023 yılına kadar sabit maliyetlerin %5 azaltılması, fabrika üretiminin her yıl %5 arttırılması, hammadde giderlerinin %7 oranında azaltılarak, çalışma marjının en az %6’ya çıkartılması ve bu seviyede tutulması amaçlanmaktadır.

Yeni platform, basitleştirilmiş tedarik yapısı ve akıllı üretim üçlemesinden oluşan Trinity Projesi, Tesla'nın daha önce kamuoyuna açıkladığı konular olmakla birlikte VW de,  Trinity ile otomotiv sektöründe şimdiye kadar var olan her şeyi aşmayı amaçlamaktadır.

Bu kapsamda, yukarıda belirtilen tüm unsurları birleştiren "yazılım rüya arabası" olan aracın 2026 yılında, her ne kadar ilk görünüşte bir Tesla S modelini hatırlatıyor olsa da sportif görünümlü elektrikli bir sedan olarak satışa sunulması planlanmıştır.

Otomobilin menzil, şarj süreleri, otomatik sürüş ve üretim modu açısından yeni standartlara sahip olması beklenmektedir. VW'nin üretimde nasıl bir devrim yapacağının detayları hakkında bilgi verilmezken sadece dijitalleşme, otomasyon ve hafif yapılanmaya vurgu yapılmaktadır.

2026'da planlandığı şekilde seri üretimin başlamasıyla, Trinity aracının  otonom seviyesinin 2 plus ile yolda olması, ancak halihazırda teknik olarak seviye 4 için donatılmış olması, aynı zamanda, örneğin trafik durumu, engeller veya kazalar hakkında bilgi yoluyla otomatik sürüşü sürekli iyileştirmek için bir bağlantı ağının oluşturulması hedeflenmekte ve Trinity Projesi ile 5 yıl içerisinde Tesla S modeli stilinde bir VW-Limuzin üretilmesi öngörülmektedir.