Mateşevo-Andrijevitsa karayolu kesiminin inşasına ilişkin ön yeterlik ihalesi, Avrupa Birliği Podgoritsa Delegasyonu ve Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası'nın (EBRD) talebi üzerine Şubat ayı sonunda iptal edilecek ve ana ihale aynı gün açıklanacak.
Avrupa Birliği ve EBRD daha önce "Vijesti" tarafından da teyit edildiği üzere, Hükümet'ten yüklenicilerin seçimine ilişkin ön yeterlik ihalesinin iptal edilmesini ve ön yeterliği geçemeyenler de dahil olmak üzere tüm şirketlerin başvurabileceği ana ihalenin duyurulmasını talep etmişti.
Ön yeterlik ihalesinin iptalinin resmi nedeni, Andrijevitsa yakınlarındaki Kralje ve Slatina köylerinde yaşayanların protestosu nedeniyle 14 kilometrelik güzergahın kaydırılması olarak bilinmekteyken, Vijesti’ye asıl nedenin ön yeterlik ihalesine Avrupalı şirketler yerine Çin, Türkiye ve Azerbaycan'dan müteahhitlerin başvurması olduğu söylendi.
Bu talep, Karadağ otoyolunun ikinci bölümünün inşaatının başlamasını bir yıl geciktirebilir.
Vijetsti’ye; "Sonuç olarak Avrupalı ortaklar yalnızca Avrupalı olmayan şirketlerin, yani Çin, Türk ve Azerbaycan şirketlerinin başvuruda bulunmasından memnun değil. Ön yeterlik ihalesi açıklanmadan önce Karadağ Hükümeti'nin projenin AB'de yeterince tanıtımını yapmadığı yorumunu yaptılar. İşin bu kısmından sorumlu olan hükümet temsilcileri, projenin her yerde tanıtıldığını ve ihaleye AB'den kimsenin başvurmadığını iddia ediyor.” şeklinde açıklamalar yapıldı.
"Vijesti" dün AB Delegasyonu ve EBRD'ye, Hükümet'ten ön yeterlik ihalesini iptal etmesini istedikleri iddiasının doğru olup olmadığı, eğer öyleyse bunun nedenleri, nedeninin AB'den gelen firmaların başvuruda bulunmaması olup olmadığı ve daha önceki tekliflerin değerlendirilip değerlendirilmediğine ilişkin sorular yöneltti.
EBRD yanıtları gönderdi ancak soruları spesifik olarak yanıtlamadı.
EBRD "Sorgunuzla ilgili olarak, Mateşevo'dan Andrijevitsa'ya giden otoyolun ikinci bölümünün inşaatı ihalesinin Monteput tarafından uygulandığını ve sonuçlandıktan sonra EBRD müşterileri için e-ihale portalında yayınlanacağını doğrulayabiliriz. EBRD satın alma politikası ve kurallarına uygun olarak müşteri, planlamadan sözleşmenin imzalanmasına kadar satın alma sürecinin tüm yönleri de dahil olmak üzere banka prosedürlerini uygulamaktan tamamen sorumludur; banka ise satın alma sürecinde müşteriye tavsiyelerde bulunur ve yardımcı olur. Diğer sorularınız için lütfen doğrudan Monteput şirketiyle iletişime geçin" şeklinde cevap verdi.
"Vijesti" Monteput'tan ve Başbakanlıktan cevap bekliyor.
Bu gelişmeden önce müteahhidin 2024 yılı sonu veya 2025 yılı başında belirlenmesi, kesin projenin 2025 yılında tamamlanıp 2026 yılında hazırlık çalışmalarına başlanması ve otoyolun bu kısmının 2030 yılında tamamlanması bekleniyordu.
Kaynak: Vijesti Haber Sitesi
Yayımlayan: Podgoritsa Ticaret Müşavirliği